Redegjørelse Åpenhetsloven

Om Seal Engineering AS

Seal Engineering AS (SE) er et norsk, privateid aksjeselskap etablert i 1997. Selskapets misjon er å utvikle og produsere tetningsløsninger for krevende industriell bruk. Bedriftens styringssystem for kvalitet og ledelse er sertifisert av DNV i henhold til kravene i ISO9001:2015. Vi arbeider kontinuerlig med forbedring av alle prosesser og systemer som er etablert i organisasjonen.

Bedriftens hovedmarked er underleverandører og sluttbrukere i energiproduserende industri.

Redegjørelse Åpenhetsloven

Informasjon om åpenhetsloven, en ny lov vedtatt av Stortinget som skal fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, og sikre allmenheten tilgang til informasjon. Loven pålegger virksomhetene en informasjonsplikt, og en plikt til blant annet å gjennomføre aktsomhetsvurderinger for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, i tråd med OECDs retningslinjer for flernasjonale selskaper. Informasjonsplikten er gjeldende fra loven trådte i kraft 1. juli 2022, Oppdatert redegjørelse for aktsomhetsvurderinger skal offentliggjøres innen 30. juni hvert år. Loven omfatter både private og statsforetak som tilbyr varer eller tjenester. Forbrukertilsynet vil føre tilsyn, og skal kunne ilegge virksomheter tvangsmulkt og overtredelsesgebyr ved brudd på loven. Seal Engineering AS omfattes av regelverket.

Forankring av ansvarlighet

SE har prosedyrer og dokumenter som sikrer at våre verdier og etiske retningslinjer er kommunisert til alle ansatte i selskapet. Vi arbeider kontinuerlig med å forankre kravene i dokumentene og policyen i vår virksomhet, blant annet gjennom opplæringssystemet og ved å inkludere hensynet til menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i våre interne rutiner og retningslinjer. Daglig leder har det overordnede ansvaret for overholdelse av lovens krav.

Virksomhetens struktur, driftsområde, forretningskontekst og leverandørkjede

Seal Engineering AS er et familieeid aksjeselskap der all virksomhet er lokalisert i Produksjonsveien 12, 1618 Fredrikstad.

Vi utvikler og produserer et bredt spekter av tetningsløsninger. Våre produkter er usynlige, men kritiske komponenter i krevende applikasjoner i eksempelvis olje- og gassindustrien, vannkraftindustrien og kjemisk industri. Vi er en kompetansedrevet og innovativ bedrift som ønsker å tilby kundene de beste tetningsløsningene på markedet. Vi er opptatt av innovasjon og teknologi og ligger i front av utviklingen innen tetningsbransjen. Vi sørger for den nødvendige oppmerksomheten til prosjekter og tester, dokumenterer og produserer den spesifiserte tetningen eller løsningen. 

Våre tjenester:

  • Utvikling og produksjon av skreddersydde tetningsløsninger
  • Testing og analyse av tetningsmaterialer og havariårsaker
  • Forskning og utvikling av nye tetningsmaterialer og teknologier

Virksomhetens struktur, driftsområde, forretningskontekst og leverandørkjede

Vår leverandørkjede er i all hovedsak sentrert i Europa. De viktigste leverandørene våre inkluderer produsenter av halvfabrikata materialemner og rubber compounds, rekvisita- og emballasjeleverandører og leverandører av transport- og logistikktjenester. Vi har etablert langvarige relasjoner med mange av våre europeiske samarbeidspartnere. Basert på vår nåværende kjennskap og vurdering, opererer våre leverandører i land med etablerte rettssystemer og generelt gode forhold knyttet til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vi har per i dag ikke identifisert spesifikke deler av vår europeiske leverandørkjede som er særlig utsatt for risiko knyttet til disse områdene. Vårt fokus fremover vil være å opprettholde dialogen med våre leverandører for å sikre fortsatt etterlevelse av våre forventninger og for å bygge en felles forståelse for viktigheten av ansvarlig forretningspraksis.

Aktsomhetsvurderinger

SE har igangsatt arbeid med aktsomhetsvurderinger og eksisterende retningslinjer skal oppdateres i tråd med åpenhetslovens krav. Vi har utarbeidet og kommunisert retningslinjer til våre ansatte. Basert på kartlegging og risikovurdering har vi også utarbeidet retningslinjer som omfatter krav til leverandører og forretningsforbindelser. For mulige nye leverandører er aktsomhetsvurdering innført som del av standard rutine for leverandørgodkjenning. For å innhente aksept for våre rutiner har vi utarbeidet verktøy for innhenting av samtykke til vår Supplier Code of Conduct og vi overvåker status i et dashbord i CRM-systemet. Dersom risikoanalyse eller funn avdekker eksisterende eller potensielle negative konsekvenser for menneskerettighetene vil vi bruke vår påvirkningskraft og treffe nødvendige tiltak for å stanse eller forebygge slike negative konsekvenser.

Nulltoleranse for uetisk adferd og aktivt relasjonsarbeid

Hos oss råder det en klar nulltoleranse for uetisk adferd i alle ledd av vår verdikjede og vi er overbevist om at bærekraftig og ansvarlig drift forutsetter etiske forretningsmetoder hos alle våre samarbeidspartnere. Derfor arbeider vi aktivt med å bygge sterke og transparente relasjoner med våre leverandører. Gjennom kontinuerlig dialog, tydelige forventninger og felles forståelse, søker vi å forebygge og hindre enhver form for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Vårt mål er å sikre en etisk forsvarlig praksis gjennom hele vår verdikjede, og vi ser på våre leverandører som viktige partnere i dette arbeidet.

Ansvar ved varsel eller avdekking av kritikkverdige forhold

Vi tar ethvert varsel eller avdekking av kritikkverdige forhold som angår vår virksomhet eller verdikjede på største alvor. Dersom vi mottar informasjon om potensielle eller faktiske brudd på etiske standarder, menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold, forplikter vi oss til å handle raskt og grundig. Dette innebærer å undersøke forholdene nøye, iverksette nødvendige tiltak for å rette opp situasjonen, og om mulig, bidra til å forhindre slike hendelser.

Fremtidsplaner og konkrete mål for kommende år

For det kommende året vil vi videreutvikle og styrke vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger i tråd med åpenhetsloven. Vårt fokus vil være på følgende områder:

  • Videre kartlegging og risikovurdering: Selv om vi anser risikoen i vår primært europeiske leverandørkjede som lav, vil vi fortsette å forbedre vår systematiske tilnærming til kartlegging. Dette inkluderer å implementere en mer formalisert prosess for regelmessig gjennomgang av eksisterende leverandører og ved vurdering av nye samarbeidspartnere. Vi vil spesielt fokusere på å innhente mer detaljert informasjon om underleverandører i de tilfeller hvor det anses relevant.
  • Styrke dialog med leverandører: Vi vil intensivere dialogen med våre viktigste leverandører for å øke bevisstheten om åpenhetsloven og våre forventninger knyttet til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Dette kan inkludere å utarbeide et felles etisk rammeverk eller retningslinjer som kommuniseres tydelig til våre samarbeidspartnere.
  • Intern kompetanseheving: Vi vil gjennomføre intern opplæring for relevante ansatte for å sikre en bredere forståelse av åpenhetsloven og hvordan aktsomhetsvurderinger integreres i våre operative prosesser.
  • Målrettede undersøkelser: Selv om vi ikke har identifisert spesifikke høyrisikoområder, vil vi vurdere å gjennomføre mer dyptgående undersøkelser av utvalgte leverandører basert på definerte kriterier, for eksempel volum eller strategisk betydning.

Relevante policyer og dokumenter

DO#600          SE Personalhåndbok (med adferdskode (code of conduct) for ansatte)
DO#503          SE Supplier Qualification Questionnaire
DO#2634        Veiledning - Leverandørstyring
DO#10453      Risiko- og mulighetsstyring
DO#16210      Leverandørkodeks/Supplier code of conduct

Henvendelser vedrørende informasjonsplikt: info@sealengineering.no. Du kan lese mer om åpenhetsloven på Forbrukertilsynets nettsider.

Oppdatert dato: 20.05.2025 

Signert dokument